Güneş Sistemi’nde saklanan, Dünya boyutunda başka bir gezegen de olabilir

İki astrofizikçinin Kuiper Kuşağı'ndaki cisimlerin garip hareketleri için bir iddiası var. Güneş Sistemi’nde saklanan, Dünya boyutunda bir gezegen daha olabileceği konuşuluyor.

Kuiper Kuşağı'ndaki nesnelerin hareketini inceleyen gökbilimcilerden oluşan bir ekibin bildirdiğine göre, güneş sistemi içinde keşfedilmemiş, Dünya benzeri bir gezegen gizleniyor olabilir.

Jüpiter gibi Dünya'dan görülerek bize yardımcı olanların dışında, gezegenleri bulmak kolay bir iş değil. Dış gezegenleri (güneş sistemimizin dışındaki gezegenler) ararken, ana yıldızlarının önünden geçmeleri sırasında ışıkta meydana gelen azalmaları arayabiliriz. Bu şekilde 5.502 gezegen keşfettik. İlkini 1992'de bulduğumuzu düşünürsek hiç de kötü bir keşif hızı olmasa gerek.

Kendi güneş sistemimizdeki nesneleri keşfetmek biraz daha karmaşık ve diğer nesnelerin hareketini gözlemleyerek nereye bakılacağını bulmayı içeriyor. Neptün, gökbilimci ve matematikçi Urbain Le Verrier'in, Uranüs'ün gözlemlenen yörüngesi ile Newton fiziğinin yörüngesinin öngördüğü yol arasındaki farkı fark etmesinden sonra keşfedildi. Yörüngenin Uranüs'ün ötesindeki bir gezegenin çekimsel etkisi ile açıklanabileceğini hesapladı. Gerçekten de Alman gökbilimci Johann Gottfried Galle, Le Verrier'in gezegenin nerede olması gerektiğini söylediği yeri kontrol ettiğinde Neptün'ü buldu.

Dokuzuncu gezegen mi?

Yeni bir makalede ise, Japonya'daki Kindai Üniversitesi'nden astrofizikçiler Patryk Sofia Lykawka ve Japonya Ulusal Astronomi Gözlemevi'nden Takashi Ito, Kuiper Kuşağı'ndaki nesnelerin hareketini inceledi. Simülasyonlar yürüten ekip, Dünya büyüklüğünde bir gezegenin, Neptün'ün yörüngesinin çok ötesindeki nesnelerin olağandışı hareketlerini açıklayabileceğini belirledi.

Ekibin belirttiğine göre gezegen, Dünya'nın kütlesinin yaklaşık 1,5-3 katı büyüklüğünde ve yaklaşık 30 derecelik eğimli bir yörüngede olacak. Ekip, gezegenin varlığına dair kanıt bulmak için bundan sonra nereye bakılacağını öneriyor.

Ekip, araştırmanın sonuç kısmında şöyle yazıyor: "KBP [Kepler Kuşağı Gezegeni] senaryosunun sonuçları, güneş sisteminin en dış kısmında henüz keşfedilmemiş bir gezegenin varlığını destekliyor. Ayrıca, bu senaryo aynı zamanda KBP'nin tedirginlikleri tarafından üretilen ve bu gezegenin varlığının gözlemlenebilir olarak test edilebilir imzaları olarak hizmet edebilecek 150 au'nun (astronomik birimlerin) ötesinde bulunan yeni TNO [trans-Neptün nesnesi] popülasyonlarının varlığını da öngörüyor. Uzak Kuiper Kuşağı'ndaki yörünge yapısına ilişkin daha ayrıntılı bilgi, dış güneş sistemindeki herhangi bir varsayımsal gezegenin varlığını ortaya çıkarabilir veya dışlayabilir."

Bu öneri tanıdık gelebilir ama, yazarlar bunun bazılarının teorileştirdiği çok daha büyük ve çok daha uzaktaki "gezegen 9"dan farklı olduğunu yazıyorlar.

Araştırma The Astronomical Journal üzerinde yayınlandı.